Tara straina, magazin romanesc, naravuri romanesti!

De ceva vreme au aparut prin Spania si prin alte tari europene unde romanii au migrat in numar considerabil o serie de magazine cu specific romanesc. Astfel ca, inainte sa trec mai departe la a relata o experienta proprie, vreau intai sa fac o mica introducere apropo de aceste magazine.

Pentru majoritatea romanilor din insula, produsele din aceste magazine sunt un capriciu nu o necesitate. Si asta fiindca produsele de baza, se achizitioneaza in principiu din supermarketuri si pentru ca de multe ori, magazinele romanesti nu comercializeaza produse de baza, precum oua, lapte, carne proaspata etc., produse necesare consumului zilnic. Mai mult, raportul pret calitate, la anumite produse e destul de mare comparativ cu ceea ce se gaseste in magazinele locale. De exemplu, o sticla de 2 litri de Adria, o bautura racoritare cu o calitate slaba si un pret pe masura in Romania a ajuns sa coste in Mallorca de doua ori cat o sticla de Coca Cola sau Fanta, care e net superioara calitativ. Un kilogram de telemea costa mai scump decat un kilogram de branza de Menorca, un pachet de unt romanesc aproape dublu fata de cel spaniol samd.

Tocmai din aceste motive, plaja de clienti si volumul de achizitii e destul de scazut comparativ cu un magazin identic in Romania, sau cu un magazin de cartier local. Si astfel, modelul de business al acestor magazine mi se pare oarecum gresit. Si asta fiindca magazinul incearca sa compenseze volumul de clienti probabil prin preturi ceea ce e de la bun inceput un concept gresit. In mod normal, un magazin cu specific romanesc ar trebui sa ofere pe langa produsele autohtone si produse locale la fel cum fac sutele de magazine locale de aici. Pentru ca oferind o gama variata de produse, sporeste numarul de clienti, iar asta permite o mai buna competitivitate in ceea ce priveste pretul.

Mie unul, dupamiaza tarziu, sau pe weekend mi-ar fi mult mai folositor un magazin romanesc de unde sa cumpar si paine, si ceva fructe sau legume, si apa plata, oua, lapte etc. decat sa intru in el, sa ma „multumesc” cu produsele pe care le are si pentru strictul necesar sa fiu nevoit sa merg altundeva.

Acest fapt, este in opinia mea unul din motivele pentru care magazinele romanesti nu sunt la mare cautare, fiindca sunt incomode intr-o societate in care cumparaturile trebuiesc sa fie cat mai comode posibil pentru ca altfel nu incurajeaza consumul.

Am cumparat de la magazinele romanesti din Mallorca, si am cumparat de multe ori si de la raioanele romanesti din supermarketuri. Si de foarte multe ori nu calc pragul magazinelor romanesti tocmai fiindca in supermarket pe langa cele 10-15 produse de stricta necesitate mai gasesc si 2-3 produse romanesti in loc sa fie invers. Am sa continui sa cumpar de fiecare data cand am ocazia produsele romanesti, indiferent de locul din care le achizitionez fiindca indirect ajut economia tarii, catusi de putin.

Dar, sa trecem la povestea acestui editorial, poveste care pe langa problema relatata in randurile anterioare face ca experienta intr-un astfel de magazin sa fie neplacuta si astfel descurajeaza orice intentie de achizitie viitoare.

De curand am fost nevoit sa schimb o serie de acte printre care si cel de rezidenta. Inainte sa plec spre Palma pentru programarea ce o aveam in acest sens am primit de la nevasta o lista de cumparaturi pe care se regaseau si trei produse romanesti. Din nou, tin sa mentionez ca aceste produse nu erau o necesitate, ci mai degraba un capriciu. Mi-am rezolvat problema administrativa si inainte de a ma intoarce acasa m-am oprit pe la un magazin Mercadona din apropiere de unde am facut toate cumparaturile mai putin produsele romanesti.

Fiindca magazinul romanesc la care mergeam de obicei pentru astfel de achizitii era inchis la ora respectiva si fiindca foarte aproape de locul in care ma aflam era alt magazin romanesc m-am oprit sa fac cumparaturile de care aveam nevoie.

Am intrat in magazin, am salutat vanzatoarea care vorbea la telefon si m-am indreptat spre rafturi sa-mi aleg produsele fiindca, la fel cum fac de fiecare data, cumpar mai multe produse decat cele propuse initial. Imi aleg o serie de produse, le pun pe tejghea si astept ca vanzatoarea sa termine de vorbit la telefon fiindca doream si cateceva din vitrina cu carne. Din pacate nu se intampla asa ceva, fiindca doamna respectiva continua discutia la telefon, timp in care incep sa-mi pierd rabdarea si ii cer cele 3 produse pe care le vroiam din vitrina cu carne.

Vanzatoarea scoate produsele din vitrina si vazand ca le-a scos ma intrept spre vitrina cu branzeturi sa vad daca mai cumpar si altceva din acea vitrina, din nou cu gandul ca poate se termina conversatia telefonica si pot sa fiu servit cum se cuvine. Nu se intampla nici de aceasta data, moment in care aleg sa platesc si sa plec.

Mi se comunica suma, printre doua vorbe la telefon, platesc si iau plasa cu produsele. De indata imi dau seama ca plasa e relativ usoara si in timp ce ma indrept spre usa imi socotesc in cap suma platita versus produsele cerute si intorc in accelasi timp capul spre tejghea, unde-mi vad unul din cele trei produse din carne stand pe cantar. Ma opresc la usa si o intreb pe doamna daca nu cumva acel produs este al meu. Imi confirma ca da, este al meu si ezitand imi zice ca nu l-a incasat, dupa care se razgandeste si-mi spune ca de fapt l-a incasat, din nou in timp ce-si continua conversatia telefonica si fara sa-si ceara scuze in vreun fel pentru acest lucru.

Ma indrept din nou spre iesire, in timp ce vanzatoarea isi continua convorbirea telefonica si imi recalculez din nou in minte produsele si constat ca cel putin teoretic platisem mai putin decat valoarea totala a produselor. Trebuie mentionat faptul ca, desi produsele au fost marcate pe casa, n-am primit bon de marcat asa ca n-aveam dupa ce verifica, decat daca faceam totalul preturilor afisate.

Diferenta in cauza s-a clarificat de indata ce am ajuns la masina unde am si verificat continutul plasei. Imi lipseau doua din cele trei produse de carne cerute. Nu le aveam, dar nici nu mi-au fost incasate. Nu m-am intors inapoi pentru ele, nu merita efortul fiindca nu erau de mare necesitate si oricat vroiam la acel moment sa-i bat obrazul doamnei in cauza m-am gandit ca-i mai bine sa-i evit de acum incolo magazinul. Nu asa se trateaza un client care contribuie direct la bunastarea ta, care vine si cumpara un produs ce se gaseste si in supermarket mai ieftin doar din comoditate si din dorinta de a ajuta economia romaneasca si conationalii.

Magazinele romanesti sunt binevenite, sunt bune si pot sa fie o afacere buna. Insa, datorita lipsei de viziune si datorita tratementului oferit clientilor o parte dintre ele vor disparea, incet si sigur. Pe piata vor ramane doar cele competitive.

Înapoi Sus