Mallorca interzisa rezidentilor, dar accesibila turistilor

Aparent insulele Baleare in general si Mallorca in speta au ajuns sa fie interzise rezidentilor printr-o serie de atitudini si politici cel putin discutabile.

Primul pas in acest sens a fost instituirea ecotaxei, ce aparent n-are nicio legatura cu ecologizarea insulei ci cu cresterea veniturilor la buget. In mod ironic in timp ce militeaza pentru mentinerea de catre guvernul central a discounturilor de calatorie pentru rezidenti, guvernul local impune ecotaxa si rezidentilor care se cazeaza in unitati de cazare de prin insule.

Doar ca ecotaxa asta nu pare sa fie nociva doar pentru rezidenti ci si pentru hoteluri si implicit pentru turisti. La scurt timp dupa introducerea ei citisem o serie de articole ce argumentau cu calcule matematice exacte faptul ca pentru o familie cu doi copii un sejur de 7 zile poate sa se scumpeasca si cu 80 de euro.

Ori lucrul asta coroborat cu faptul ca o sumedenie de hoteluri s-au convertit in 18+ si nu tolereaza familii a facut ca segmentul de piata majoritar sa se orienteze spre alternative mai convenabile, iar aceste alternative sunt desigur cele prin Airbnb de unde si interesul din ce in ce mai mare pentru acest tip de cazare.

De indata ce s-a intensificat cererea piata s-a adaptat cum face de obicei si cum era capabil sa anticipeze orice economist, iar lucrul asta a dus inevitabil la contractarea pietei imobiliare locale, contractare datorata scaderii volumului de oferte ce a avut ca efect imediat cresterea preturilor pentru rezidenti.

Evident ca datorita volumului mare de locuri de cazare de prin hoteluri orice scadere a cererii in raport cu numarul mic de locuri de cazare disponibile prin Airbnb e compensabila prin cresteri de tarife sau diverse servicii complementare. Ca sa va faceti o idee, in urma cu cativa ani un director de hotel imi spunea ca are nevoie de 35% din capacitatea hotelului pentru ca acesta sa devina profitabil asa ca variatia gradului de ocupatie de la peste 95% la sub 80% n-are nicio relevanta pentru hotelul respectiv, dar poate sa explice o reorientare a turistilor spre alternative de cazare si astfel de variatii intr-o piata in plina expansiune chiar exista.

Asta e un aspect negativ al ecotaxei, al doilea aspect negativ e reprezentat de faptul ca niciun cent din banii respectivi nu s-au dus si nu urmau sa mearga exclusiv spre campanii de ecologizare a zonelor turistice.

Curatenie in Mallorca se face doar de prin mai si pana prin septembrie, iar in restul lunilor rezidentii sunt trimisi sa admire gunoaiele esuate pe plaje sau aruncate de diversi prost-educati peste tot prin insula fiindca edilii considera ca n-au nicio responsabilitate in acest sens si nu se impune nicio masura.

Sunt atat de multe gunoaie in extra-sezon incat am inceput sa le pozez peste tot pe unde merg si sa le pun pe Facebook.

As putea spune ca Mallorca era mult mai curata in urma cu 5-6 ani si sa cred ca in definitiv in loc sa se creasca bugetele pentru ecologizare acestea s-au redus, dar s-ar putea sa ma insel.

Mereu am considerat ca impunerea de noi taxe pentru rezolvarea problemelor e singura solutie a celor care sunt incapabili sa gaseasca solutii si deznodamantul instituirii ecotaxei pare sa-mi confirme ideea.

Apoi s-a trecut la interzicerea accesului cu autoturismul in anumite zone fara sa se ofere si solutii viabile. Asta cu interzicerea e de obicei solutia cea mai simpla pentru cei care sunt suficient de incompetenti incat sa nu poata sa vina cu alta solutie.

Accesul la Cala Varques s-a restrictionat inca de anul trecut, iar locurile de parcare de pe marginea drumului sunt insuficiente si nimeni nu pare sa inteleaga faptul ca acolo e nevoie de un sistem de parcare eventual cu plata care sa fie gestionat si contorizat intr-un mod responsabil.

Eu ca sa ajung la Cala Varques intr-o zi de vara trebuie sa merg sa-mi las masina in Manacor, Porto Cristo sau Calles de Mallorca si sa iau de acolo un autobuz care sa ma duca aproape de destinatie fara sa am la dispozitie autobuze sau legaturi din ora in ora care sa ma poata duce acolo din orice punct din insula.

Ori lucrul asta dovedeste faptul ca desi se doreste incurajarea utilizarii transportului in comun, nu se face absolut nimic pentru adaptarea acestuia la nevoile cetatenilor.

Dupa Cala Varques s-au pus restrictii si la Ses Covetes unde povestea e cam aceeasi, atata doar ca acolo s-au pus microbuze care sa compenseze intr-un fel lipsa de viziune a edililor.

De anul asta urmeaza restrictii si la Cala S’Almonia/Calo des Moro unde o sa fie permis accesul cu autoturismul doar posesorilor de autoturism cu rezidenta in Santanyi, iar de la anul urmeaza restrictii similare in Sa Calobra, unde exista de altfel o parcare cu plata destul de mare, si la Cap de Formentor.

Daca mai punem la socoteala si faptul ca o serie de hipsteri fara prea multa treaba pe acasa militeaza pentru desfiintarea parcarii de la Es Trenc dupa ce au reusit sa obtina desfiintarea actualelor chioscuri de pe plaja e clar ca Mallorca se indreapta pe un drum fara iesire.

De ce spun lucrul asta? Ei bine nimeni n-o sa opreasca un posesor de masina sa mearga la plaja cu masina proprie sau un turist care a inchiriat o masina s-o foloseasca pentru a se deplasa la plaja. Oamenii aleg masina pentru ca transportul in comun nu ofera alternative viabile si nici macar confortul minim de care e nevoie.

Omul merge la plaja ca sa se relaxeze nu sa fiarba la 40 de grade intr-o statie de autobuz asteptand timp de 30 de minute sau chiar o ora o legatura pentru a ajunge la plaja dorita.

Apoi interzicerea accesului intr-un loc o sa creeze presiune in alt loc. S-a interzis la Cala Varques si lumea s-a reorientat mergand spre alte zone precum Ses Covetes sau Es Trenc. A crescut imediat presiunea acolo si de indata ce s-au interzis zonele alea s-a remarcat o crestere a presiunii in S’Almonia/Calo des Moro. Astfel fiecare restrictie o sa aiba un efect domino si o sa trimita presiunea in alte zone care probabil urmeaza sa fie restrictionate in anii ce vor urma.

Si cea mai mare problema din tot contextul asta e faptul ca anumite restrictii vizeaza atat turistii cat si rezidentii deopotriva. Pentru o anumita categorie de politicieni asta e un context propice fiindca in ultimii ani volumul de turisti a crescut si cu el au crescut exponential si incasarile la buget, doar ca din cate se pare cheltuielile pentru gestionarea volumului mare de turisti n-au crescut ci au stagnat sau poate chiar au scazut spre disconfortul si nemultumirea rezidentilor.

Înapoi Sus